Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Útmutató

2012.03.01

 

Főbb változások a 2012. január 1-el hatályba lépett „Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény” alapján.
Közhasznú jogállással kapcsolatos változások:
A közhasznú minősítéssel rendelkező szervezetek 2012. január 1-től kettős könyvvitelt kötelesek vezetni.
A törvény új feltételeket szab a közhasznú minősítés megszerzéséhez, azonban az új szabályoknak való megfelelés határideje 2014. május 31.
Beszámolási kötelezettség:
Minden szervezet (közhasznú minősítéssel rendelkező és nem rendelkező szervezet egyaránt!)  
2012. május 31-ig letétbe kell helyezze a 2011. évről szóló számviteli beszámolóját (mérleg,   eredménylevezetés), amelyet a korábbi szabályoknak megfelelően kell elkészíteni.
A beszámolót postai úton kell eljuttatni az OBH-nak, ajánlott küldeményként a következő címre:
Országos Bírósági Hivatal 1363 Budapest, Pf. 24.
Az ajánlott szelvény megőrzésével tudja igazolni a szervezet, hogy a számviteli beszámolóját letétbe helyezte.
 
Elektori bejelentkezés a Nemzeti Együttműködési Alap (NEA) civil jelöltállítási rendszerébe
A civil jelöltállítási rendszerbe jelentkezhetnek és elektort állíthatnak azok a civil szervezetek (egyesület, alapítvány) amelyek országos, vagy területi működési hatókörrel rendelkeznek.
Országos hatókör: legalább 7 megyére kiterjedő működési szint
Területi hatókör: a működés kiterjedése a helyi kiterjedést meghaladja, de nem éri el az országos szint követelményeit. (EPER-ben nem „helyi” hatókörrel regisztráltak.)
Azok a civil szervezetek, amelyek bejelentkeznek a NEA civil jelöltállítási rendszerébe, egy-egy képviselőjükön keresztül választhatják meg a NEA Tanácsának és kollégiumainak civil delegált tagjait, 3– 3 főt.
Az elektori bejelentkezés – a korábbi évektől eltérően -  az EPER-ben lehet elektronikusan benyújtani. Elérhetősége: www.eper.hu
A bejelentkezéshez szükséges feltétel:
-          EPER regisztráció
Amennyiben a szervezet már rendelkezik EPER regisztrációval, akkor a 2012-es évi regisztrációs nyilatkozatot is érvényesíteni kell. A hatályos adatokat tartalmazó regisztrációs nyilatkozatot ki kell nyomtatni, és aláírva postázni a Wekerle Sándor Alapkezelő címére: 1088 Budapest, Múzeum u. 17.
Amennyiben nem rendelkezik EPER regisztrációval a szervezet, akkor szükséges új regisztrációt kezdeményezni a rendszerben. Sikeres regisztrációt követően kapja meg a szervezet a belépéshez szükséges felhasználónevet és jelszót.
-          EPER-ben rögzíteni kell az elektort állító szervezet adatait, illetve szükség esetén a javasolt tanácsi, illetve kollégiumi tagjelölt életrajzát; a szervezet 30 napnál nem régebbi bírósági kivonatát, amelyet a Gyulai Törvényszék állít ki.
-          Csatolni kell az EPER-ben a rendszer által előállított dokumentum – a civil szervezet képviselője, az elektor, valamint két tanú által aláírt – oldalhű digitális másolatát.
A bejelentkezés határideje: 2012. március 17.
A civil szervezetek a jelentkezés elfogadásáról, és az elektori gyűlések helyéről és idejéről értesítést kapnak a megjelölt e-mail címekre. Tehát nagyon fontos, hogy az EPER-ben a Saját adatok menüpontban és az Elektori bejelentkezés pontban olyan email címet adjon meg a szervezet, amelyet napi rendszerességgel olvas.
Bővebb információ: civil.kormany.hu
Felhívjuk a szervezetek figyelmét, hogy az EPER regisztráció nem csak az elektori bejelentkezéshez szükséges, hanem 2012. évi Nemzeti Együttműködési Alap által meghirdetett pályázatok benyújtásához is, mivel a az Alapról szóló rendelet szerint az idei évtől csak elektronikusan lehet pályázni. Annak a szervezetnek, amelynek nincs EPER regisztrációja, kérni kell, illetve annak a szervezetnek, amelynek van, meg kell újítania a regisztrációt a www.eper.hu honlapon található információk alapján.